woensdag 31 oktober 2012

Zakelijke brief - Hulpmentor

Schrijfopdracht: Zakelijke Brief (hulpmentor aanmeldingsbrief)

Daan van Eck
Middelweg 55
4147 AT Asperen
0345-617491
daantjevaneck@gmail.com

Mevrouw Van Duffelen
Vroedschapstraat 11
4204 AJ Gorinchem


Asperen, 31 Oktober 2012


Betreft: Hulpmentor


Geachte mevrouw Van Duffelen,

Deze brief schrijf ik u omdat ik graag een hulpmentor van een eerste klas zou zijn en mij daarvoor wil opgeven.

Ik denk dat ik geschikt ben voor deze taak omdat ik hoge cijfers haal en dus denk dat ik de eersteklassers veel zou kunnen leren. Ook vind ik het fijn en ben ik er goed in om andere mensen te helpen en te begeleiden. Dit zal zeker gebeuren als ik een hulpmentor zou zijn. Ik zou de kinderen kunnen helpen met leren, plannen en het bijhouden van huiswerk, zodat zij dit in volgende klassen kunnen vervolgen.

Ik ben erg gedreven en enthousiast om dit te doen en daarom vraag ik u om erover na te denken om  mij als hulpmentor van een eerste klas in te stellen. Dank u voor de moeite.


Met vriendelijke groet,


Daan van Eck



zondag 7 oktober 2012

BAGger schrijfopdracht


BAGgerweek 2012
De derde klas op avontuur in de natuur

Vorige week heeft de derde klas van het Camphusianum een week les gehad in de natuur. Zij hebben namelijk lessen gehad op en bij een boerderij, gelegen aan de wiel van Bassa. Dit idyllische gebied in de buurt van Leerdam zit vol met antwoorden op de vragen die normaal in de schoolboeken staan. Maar deze week wordt alles in de praktijk voor de leerlingen weergegeven.

Elke dag een fris onderwerp
De week was verdeeld in vijf onderdelen -  biologische waterkwaliteit, fruit, chemische waterkwaliteit, aardrijkskunde en tekenen. Bij elk onderdeel hadden de groepjes een dag de tijd om informatie te verzamelen, op te schrijven en er vervolgens een becijferde poster van te maken. De sfeer was volgens meerdere leraren erg leergierig, maar toch relaxed. Hoewel er soms (vooral bij onderdelen als aardrijkskunde en chemie) flink doorgewerkt moest worden. Bij tekenen was de sfeer vooral creatief en dit onderdeel was dan ook vaak eerder klaar dan de anderen.
De organisatie bestond vooral uit leraren en ouders. De boerderij werd verhuurd door dhr. Scherpenzeel. Er waren vooral leraren van de betreffende vakken aanwezig, die dan ook het veld of de sloot mee in gingen. Het waren vooral de vrijwillige ouders, die de catering verzorgden.

Posters
In de middag was het dus de bedoeling om van deze informatie een poster te maken. De leerlingen kregen instructies per vak, over wat er op de poster te zien moest zijn. Ook de titel was per vak verschillend; bij sommige mochten de leerlingen een eigen creatieve titel verzinnen. Bij andere vakken werd de titel al bepaald door de vakdocenten. Bij tekenen was het de bedoeling dat elke leerling van een groepje schetsen in de natuur maakte die elementen voorstelden, en dat van alle (of een paar) schetsen één grote tekening of schilderij werd gemaakt, over twee of meer elementen die in verband met elkaar staan.
Uiteindelijk was het de bedoeling dat de leerlingen van de vier (tekenen niet meegerekend) posters die ze hadden gemaakt, één poster kozen om te verbeteren en vervolgens te presenteren op de maandagavond erna. Meestal was dit de poster die het laagste cijfer had opgeleverd, die te weinig inhoud had, of die een slordige lay-out had. In de meeste gevallen was het dan mogelijk het cijfer voor die poster te verbeteren.

De presentatieavond
De maandagavond erna was het zover: De netposters werden gepresenteerd aan de ouders en andere familieleden. Er was ook een fotopresentatie gemaakt. De sfeer was gezellig en er werd volop gestemd op de mooiste poster en de poster met de beste inhoud. De prijsuitreiking vond plaats in het auditorium. Er werd een prijs weggegeven voor de mooiste lay-out, en voor de beste inhoud.

Al met al kunnen de leerlingen, leraren en de ouders terugkijken op alweer een geslaagde BAGgerweek. De sfeer was gezellig, er is hard gewerkt en er zijn prachtige posters uit voortgekomen. Er was een recordaantal leerlingen aanwezig, en toch werd er volgens meerdere docenten soms harder gewerkt dan de jaren ervoor. Volgend jaar zal de opkomst van de leerlingen nog groter zijn. Dat betekent: Nog meer posters, nog betere resultaten, nog mooiere lay-outs en nog meer BAGger!