dinsdag 28 mei 2013

Ingezonden brief - Tekst 2


In deze brief geef ik een reactie op de tekst ‘Wij willen les van slimme en coole leraren, niet van ‘zesjes’. Geschreven op 24 mei 2012 door Casper Horsch. Ik ben het niet eens met zijn standpunt over de vervanging van leraren in het onderwijs. Citaat: ‘Het streven moet niet zijn om mensen aan te trekken die voor een paar euro’s extra in de maand wel voor de klas willen zitten, maar om academici aan te trekken die het niet alleen voor die eurootjes doen, maar ook voor de waardering, uitdaging en maatschappelijke relevantie van hun baan. Het zijn deze gemotiveerde hoogopgeleiden die kinderen goede scholing kunnen bieden’.
In dit stuk tekst suggereert de auteur dat wij in Nederland hoogopgeleiden zouden moeten inzetten als leraren. Ik vind dat men hoogopgeleiden veel beter zou kunnen inzetten bij beroepen die hoogopgeleide mensen vereisen. Iemand kan namelijk een prima leraar worden wanneer hij de havo en de pabo heeft afgerond. Wat er echt aangepakt moet worden, is deze pabo-opleiding. Deze moet van hoge kwaliteit zijn, en er moeten hogere eisen worden gesteld aan het opleidingsniveau. Dan zal elke afgestudeerde leraar genoeg kwaliteiten bezitten om aan de basisvaardigheden en menig leraar zal meer kwaliteiten bezitten.

dinsdag 14 mei 2013

Interview - Groepstherapeut

'Ik vind het fijn om mensen verder te helpen'


Voor sommige mensen is hun studie- en beroepskeuze erg moeilijk. Een vaak gekozen studie is psychologie. Vandaag heb ik iemand die in deze branche werkt, Mariska Streefkerk, geïnterviewd over haar beroep. Bij een lekkere kop thee vertelt ze enthousiast over haar beroep in de zorg.

Kunt u vertellen waar u werkt en wat uw functie is?
Ik werk bij Yulius, dat is een bedrijf in de GGZ (geestelijke gezondheidszorg). Daar werk ik op de afdeling psychiatrie als groepstherapeut.

Wat doet een groepstherapeut precies?
Een groepstherapeut is iemand die therapie geeft. Het verschil met een gewone therapeut is dat ik in groepen van 10 mensen werk. Mijn functie hier is om de therapieonderdelen te leiden en therapie te geven aan de groep. Na de therapie evalueer ik op de computer de behandeling en schrijf ik per persoon op hoe ze zich hebben gedragen, wat goed en slecht was en of er doelen behaald zijn.

Wie komt er zoal bij een groepstherapeut?

Er komen mensen met psychische problemen die een behandeling willen, maar wel mensen met enig inzicht. Dat betekent dat er niet mensen komen die zouden moeten opgenomen worden in een inrichting. Het zijn vooral mensen met persoonlijkheidsproblemen, depressies, identiteitsproblemen en een laag zelfbeeld. Ook komen er bijvoorbeeld mensen bij mij die niet goed zelf hun grenzen kunnen stellen.

Hoeveel uur per week werkt u?

Ik werk zestien uur per week, verdeeld over twee dagen: Dinsdag en Donderdag. Ik werk niet fulltime, omdat ik het anders lastig te combineren vind met mijn gezin.

Werkt u veel samen met collega's op het werk?

Ja. Soms doe ik samen met een collega een therapieonderdeel, of een creatieve opdracht. Verder overleg ik vaak over cliënten met een psychiater of een creatief therapeut.

Komt u weleens (ex)cliënten tegen op straat, en hoe reageert u?

Ja, regelmatig. Ik maak vaak een praatje met ze, over hoe het gaat, of er nog dingen verbeterd zijn. Ze zijn vaak blij mij weer te zien. Echter, in sommige situaties wil ik ze liever niet tegenkomen, bijvoorbeeld in situaties waar ik heel open ben over mijn privéleven.

Zijn uw cliënten u dankbaar als ze afscheid nemen?

Ja, heel vaak wel. Vandaag nog gaf een cliënt mij een klein cadeautje. Vaak geven ze me een kaart en bij het afscheid wordt er nu en dan een traantje gelaten.

Hoelang zijn uw cliënten gemiddeld in behandeling?

Ze komen één keer per week en ze zijn gemiddeld één jaar in therapie. Sommigen wat langer, sommigen wat korter. Dit hangt er vanaf of alle doelen behaald zijn. Ik stel, samen met de cliënt, namelijk doelen om te behalen. Als alle doelen gehaald zijn en er geen nieuwe meer zijn te bedenken, kan de cliënt naar huis.

Bent u blij met uw beroep, of zou u toch liever iets anders gedaan hebben?

Ik ben erg blij met dit beroep, omdat het afwisselend is, en ik kan er veel van mezelf in kwijt. Ook vind ik het fijn om mensen een stapje vooruit te helpen. En door dat te doen, help ik vaak een heel gezin op de goede weg.